Tuesday, March 3, 2015

Entry Tertunggak - Jalan-jalan Penang Lagi


Aduhh lamanya tak update blog..lamanya tak blogwalking..bersawang dah blog ni..sejak balik dari cuti CNY ni..banyak benda nak cover balik..dari segi keje..thesis..memandangkan dah enjoy bersama keluarga aritu..sekarang masanya untuk bertungkus lumus balik..baru sedar yang blog tak sempat update..rindu nak menaip..

Bagi penduduk utara ataupun kampung di utara..bila time cuti CNY wajib jem..hihi..bukan setakat yang nak sambut raya..yang nak bercuti dan balik kampung pun sama ramai..so jem mmg lain macam sikit..mmg dah jangka jem teruk...mmg tahu r&r mesti penuh...so balik kampung kali ni siap ada strategy..isi minyak, isi angin tayar dan top up touch n go sehari sebelum bertolak..beli santapan or jajan yang nak dimakan dalam kereta sehari sebelum...pastu esoknya bangun pagi terus bertolak je..masa di Tol Jalan Duta ok lagi..masuk je Sg Buloh tak bergerak..hihi..sabor je ler...perjalanan yang biasa amik masa 4 jam setengah ke 5 jam jadi 8 jam..takpe ler yang penting selamat sampai..dapat jumpa ibu dan ayah di kampung..itu yang penting..

Di saat warga cina meraikan cny...kitaorg pula amik kesempatan pusing Penang..konvoi 3 kete..best betul..tak sangka ye mall di Penang dah macam di KL..rasa mcm nak pindah Penang je..hihi..memula singgah ke Queensbay Mall pastu pusing2 last sekali singgah Gurney Plaza..best mall sini..kedai2 banyak, kedai2 best, surau cantik, tempat makan banyak..tp kitaorg tak makan dalam mall..kitaorg cari local food ler..memandangkan dah parking di Gurney Plaza or Capital Mall..kitaorg terus je jalan kaki ke Gurney Drive yang penuh dengan stall pasembor or rojak...tempat makannya open...order air tempat lain order makan tempat lain..mmg ramai orang..best pasembor situ..sambil minum air kelapa..fuhhh terangkat..



Cuma...ada cumanya memandangkan tu tempat tarikan pelancong..tak boleh ler di upgrade dari segi kebersihan kt tempat makan tu..itu je yang suki kurang berkenan..dari segi jalan jem pun tak berkenan tp paham ler sbab pulau tu kecik tp yang datang ramai..cuma dari segi kebersihan takde ke nak diambil peduli..sebb tu tempat makan..kang ada yang kena kencing tikus ke..keracunan makanan ke..renung-renungkan la..

Tp aktiviti bersama keluarga..walau dimana sekali..itu adalah saat terindah dalam hidup..di saat ibu dan ayah kita masih ada, hargailah diaorg..bawa diaorg jalan2...gembirakan diaorg...diaorg dah banyak berkorban masa membesarkan kita..



6 comments:

  1. CNY memang jem melekat kat mana2,kak ana stay sini je suki,anak balik cuti,time tu KL lengang jalan...bestnya.

    ReplyDelete
  2. Ambe dah lama tinggal di kawasan utara (kulim) sejak 2005 lps habis study. Keje kat Hi Tech. Tapi Penang pun ambe tak jalan habis pun. Hehehehe...but padang kota ambe penah gi makan kat situ. Layan gak, kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. penang time cuti jem teruk wan..kena banyak2 sabo

      Delete
    2. Memang pun. Tapi rasanya sama juga time keja pun. Agak jem jugak kalau certain-certain area situ.

      Delete
  3. alahai..terliurnye tgk gambar pasembur nie hahhh...ila mmg suke pasembur...

    ReplyDelete