Monday, September 15, 2014

Perpustakaan Negara Malaysia


Korang dah sampai sini? Suki baru first time pegi last weekend..sebesar alam bangunan perpustakaan ni buat tak nmpk je bila lalu..tp bila diperlukan, rasa bersyukur sangat ada perpustakaan besar ni berhampiran dengan tempat tinggal...

Mari berkenalan dengan Perpustakaan Negara Malaysia ataupun National Library..bagi yang tak tahu..bagi yang tahu sila betulkan jika salah info ye..library ni terletak di Jalan Tun Razak, bersebelahan dengan Hospital Tawakal..terdapat 3 bangunan...bangunan utama adalah koleksi dari luar negara termasuk koleksi dari Harvard..bangunan kedua adalah koleksi dalam negara dan bangunan ketiga adalah bahagian pinjaman..

Pendaftaran sebagai ahli untuk pinjam buku adalah percuma..cuma perlu ada mykad untuk pinjaman..boleh dibuat secara online..bila anda akses OPAC (katalog bahan perpustakaan) .. check bahagian hujung call number buku tersebut..jikalau ada huruf D bermaksud boleh dipinjam..selain D hanya sebagai rujukan bermaksud tak boleh pinjam tp boleh photostat..nak photostat kena beli kad prabayar..yang bernilai RM13 (RM10 nilai dan RM3 harga kad)..kemudian boleh top up jika nilai dah abis..

Banyak kemudahan lain di library ni..antaranya cafeteria, surau, dan tmpt bacaan kanak2..seronok tgk anak2 kecil yang dah didedahkan dengan library..aktiviti bermanfaat kan..

So bagi anda yang sedang mencari bahan untuk thesis..library ni mmg sesuai...selamat membaca =)




12 comments: